Krótkie metraże Wilhelma Sasnala

Wilhelm Sasnal wybrał dla nas swoje filmy krótkometrażowe, które jego zdaniem, pasują do formuły FONOMO. Pokaz tych filmów to jeden z punktów programowych tegorocznej edycji.

Wilhelm Sasnal równolegle z malarstwem pracuje nad projektami filmowymi. Kręcone przeważnie na 8 i 16 mm taśmach filmy Sasnala charakteryzuje – tak jak i jego obrazy – dyskursywność, ascetyzm oraz czysto estetyczna kontemplacja detalu. Po raz pierwszy filmy Wilhelma Sasnala zostały pokazane na wystawie indywidualnej w Kunsthalle w Zurichu (2003). Jak twierdzi w jego filmach jest to, czego nie może namalowa; czerpiąc ze specyficznego języka każdego z tych mediów Sasnal rozbudowuje formalnie swoje artystyczne wypowiedzi, a zarazem w pewien sposób inspiruje malarstwo filmem, a film malarstwem. Komponując obrazy często posługuje się filmowym kadrem czy mocnymi zbliżeniami. Sasnal kręci filmy mieszczące się w bardzo różnych estetykach tego medium: dzieł strukturalnych, dokumentalnych, "kina własnego", czy - bardzo często - muzycznych teledysków.

 

Film z muzyką Suicide Touch Me (2002) jest właśnie rodzajem teledysku zainspirowanego hipnotycznymi, powtarzającymi się seriami brzmień, które wprowadzają w trans i wydają się nie mieć końca.

 

Love Songs (2005) przedstawił kompilację video do znanych utworów, muzycznych przebojów, które często zagnieżdżają się w naszych głowach, przywołują wspomnienia i fantazje. Tak jak też w przypadku filmu Kiss (2003) muzyka staje się często tłem do jednego ujęcia, które swoją stylistyką przywołuje kadry z obrazów.

 

Film The River został zrealizowany w 2005 podczas pobytu na stypendium w Marfie w Stanach Zjednoczonych, w Teksasie, gdzie znajduje się fundacja założona przez amerykańskiego rzeźbiarza Donalda Judda. Jest to kolejny film muzyczny, w którym różne zespoły śpiewają teksty z książki o Mississippi, „The River”, kupionej przez Sasnala kilka lat wcześniej w Stanach. 

 

Video Elvis (2007) nie jest już tylko subiektywną wersją teledysku, ale portretem artysty pełnym melancholii, pokazującym samotność artysty u schyłku jego kariery. Kamera rejestruje obraz z ekranu komputera, na którym wyświetlony jest znaleziony w internecie fragment koncertu Presleya z końca lat 70. 

 

Najbliższe późniejszym pełnometrażowym filmom Wilhelma Sasnala wydaję się być video Drugi Kościół(2008). Kamera rejestruje wykonanie utworu 19 Wiosen nawiązującego do brutalnego gwałtu i morderstwa Andżeliki Kluk, której ciało zostało znalezione w piwnicach kościoła Św. Patryka w Glasgow. W pustym, opresyjnym pomieszczeniu zespół odtwarza głośny utwór razem z nagą aktorką, która imituję wokalistkę.

- - - - - - - - 

 

Wilhelm Sasnal (ur. 1972 w Tarnowie). Malarz, rysownik, filmowiec i twórca komiksów.

 

Od 1992 roku przez dwa lata studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, przeniósł się jednak na Wydział Malarstwa krakowskiej ASP, gdzie uzyskał dyplom w 1999 roku.

 

Twórczości artysty zostały poświęcone wystawy retrospektywne w Whitechapel Gallery w Londynie, 2011/12; Haus Der Kunst w Monachium, 2012;  K21 w Düsseldorfie, 2009; w warszawskiej Zachęcie, 2007; Van Abbemuseum w Eindhoven, 2006, Kunsthalle Zürich; 2003. Uczestniczył również w wielu wystawach solowych i zbiorowych m.in. w 31 Bienal de Sao Paolo, 2014; ‘55th Carnegie International’ w Carnegie Museum of Art w Pittsburghu, 2008; 5 Berlin Biennial of Contemporary Art w Berlinie, 2008; Museum of Modern Art w Nowym Jorku, 2007 i 2009; Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto, 2006; Stedelijk Museum w Amsterdamie, 2006;  Berkeley Art Museum w Berkeley, 2004; 26 Bienal de Sao Paolo, 2004; MUHKA w Antwerpii, 2003; Kunsthalle Basel w Bazylei, 2002.

 

Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, m.in. w nowojorskich Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, Tate Modern w Londynie, van Abbemuseum w Eindhoven, Fondation Beyeler w Bazylei oraz w warszawskich instytucjach takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej.

 

W 2006 roku Wilhelm Sasnal dostał nagrodę im. Vincenta van Gogha przyznawaną przez Bonnefanten Museum w Maastricht

 

Równolegle z malarstwem Sasnal, od samego początku, rozwija drugi ważny nurt swojej twórczości jakim są filmy krótko- i pełnometrażowe. W ostatnich latach powstały cztery filmy pełnometrażowe: “Świniopas”, 2008 r; “Z daleka widok jest piękny”, 2011; “Aleksander”, 2013 i “Huba” i 2013. Ostatnie trzy filmy powstały we współpracy z jego żoną, Anką. “Z daleka widok jest piękny” zdobył główną nagrodę w konkursie Nowe Filmy Polskie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty w 2011 roku. Wszystkie filmy Wilhelma Sasnala powstają na taśmie filmowej 8 lub 16 mm.

 

Artysta mieszka i pracuje w Krakowie.